Thursday, June 25, 2015

I Don't Want To Grow Old

Aku baru habis exam petang ni. Malam dah habis exam ni payah beno nak tidur. Kalau malam exam tu ya tohan baru baca sikit dah rasa tidur lebih enak. Gembira MCQ tak banyak keluar soalan clinical, sebab yelah aku ni basic medical sciences punya pun aku tak sempat habis baca inikan lagi nak sentuh clinical. Antara 5 papers yang ada paling uhmm sekali mestilah essay dengan short notes.


Tiap block sususan exam dia macam ni,
First day- Essay & Short Notes
Second day- OSPE 
Third day- PBQ & MCQ


First daylah paling cuak. Lepas je first day rasa ringan sikit. Tapi lepas OSPE je mesti rasa stress balik. Lepastu kena pulun untuk pbq & mcq. Mcq paling susah sebenarnya tapi sebab dia paling last so susah tak susah paper lastkan mestilah gembira gila exam dah habis. Dah tak fikir dah susah ke idok. 


Habis exam tadi tau-tau je rupanya harini atuk undergo surgery. Masa aku form 5 dulu atuk ada underwent surgery ada problem dekat usus dia. Atuk aku ni memang suka makan. Tak jaga makan. Main makan je apa yang dia suka so end up jahitan tu terbuka balik. So kadang dia sakit perutlah lepas makan muntah-muntahlah. Semalam paling teruklah. Tu yang mak bawak dia ke hospital pagi tadi. Yang pada mulanya sebelum ni dokter cuma bagi pain killer je sebab atuk dah 85 tahun. Tendency nak ada post surgical complication tu tinggi ah. Tapi yang kali ni punya memang emergency case punya ah. Aku syak peritonitis. Pastu ada herniation dekat perut tu sebab stitch dia dah terbuka. Pagi datang check petang terus operate. Sekarang atuk dekat ICU. Abah kata dah okay.


Aku tahu lepas exam tadi. Makcik aku yang rumahnya dekat dengan tempat aku belajar ni pun dah balik kampung tanpa pengetahuan aku. Macam biasa semua orang suka tak nak bagitahu aku berita sedih macam ni. Aku rasa nenek dah kenal sangat aku ni. Aku ni kalau dah risau memang keje nak terfikir je. Lagipun aku tengah exam tu yang nenek tak bagi orang lain bagitahu aku. Masa aku form 5 dulu pun sama. Tau pun daripada adik aku. Meleleh kot cakap dekat telefon menangis-nangis risaukan atuk.


Haritu aku dapat tahu nenek aku makin kurus, dengan retak tulang belakangnya dekat bahagian L4 sebab jatuh, dengan makin uzurnya, lepastu asyik takde selera makan. terus aku call nenek. Cakap dekat nenek makanlah nek takde selera pun kena makan. Tapi sebenarnya nenek memang daripada dulu pun takde selera makan.


Ah makin kita besar makin kita sibuk nak kejar cita-cita kita, orang tua kita pun makin tua :(


Nenek cakap takyah risau pasal atuk. Duduk sana belajar betul-betul. Meleleh rasa. Aku taktahulah kenapa hati aku ni tissue sangat kalau dengan nenek. Mungkin sebab nenek jaga aku dari aku masih merah lagi kot. 


Aku minta Tuhan panjangkan umur semua ahli keluarga aku dan juga kurniakan kebahagiaan dan kesenangan dalam tiap benda yang dibuat. Dan moga Tuhan permudahkan urusan aku untuk berjaya pastu bagi kebahagiaan dekat mereka semua.


Ameen.


Nanti-nanti :)