Tuesday, June 30, 2015

DNA

Tinggal lagi 24 hari untuk ke first professional exam. Rasa cepat gila tup tap dah habis sehari. Aku tengah pulun nak habiskan DNA metabolism dan yang seangkatan dengannya ni. Dah belajar medic ni rasa banyak gila benda yang aku taktahu. Makin dalam makin lama belajar makin banyak rasa taktahunya. Dan segala structure yang ada dalam badan manusia ni aku rasa power gila. Tuhan dah jadikan kita sebaik-baik kejadian kot tapi selalu rasa tak bersyukur.


Contohlah macam bulu tu kan kita rasa macam jijik je bulu tebal sangatlah benda. Padahal dialah yang tolong kita waktu kita sejuk. Tolong tangkap haba biar badan kita jadi panas balik. Pastu tolong tapiskan segala macam benda yang tak baik untuk badan kita. Bayangkan takde bulu hidung senangnya microorganism nak masuk melalui saluran pernafasan tu. Bayangkan badan licin takde bulu langsung hilanglah satu mechanism untuk menghangatkan kita di waktu kesejukan. Bulu seciput tu pun function dia besar dah.


Dalam waktu yang singkat ni aku harap segala macam good deeds yang aku buat selama ni Tuhan permudahkan urusan aku untuk jawab exam nanti. Exam ni boleh kira penentulah dapat masuk clinical years ke tak. Hidup dan mati jugalah tu kan. Dan moga Tuhan ampunkan segala macam benda yang tak elok yang aku dah buat selama ni. Rahmat Tuhan punyalah besar semua aib kita dia tutup kita-kita je tahu apa jahat apa dosa yang kita dah buat selama ni kan.


Nanti-nanti kalau Tuhan izin dapat kawin, ada keluarga sendiri dan ada anak, aku gila-gila akan support anak aku kalau dia nak pursue study in medicine. Ah tak kisahlah course apapun, aku support juga. Tapi sampai sekarang aku paling susah nak ingat perjalanan manusia masa dalam rahim ibu tu. Yang tu lagilah miracle gila dari cuma sekecil kecil telur dengan sperm tu boleh jadi kita yang dah sebesar ni. Jadi nikmat Tuhan mana lagi yang kita dustakan?


Moga Tuhan permudahkan segala urusan kita.


Nanti-nanti :)