Saturday, January 12, 2019

cannot think of any title

I really wanted to finish the final part of my first umrah. It has been a month since my last post. Tapi semangat nak menulis tu tak datang pula. Even now I am not in the mood to write about umrah, I just want to write anything that crosses my mind at this very moment. Okayh. 

1. Housemanship 

Saya dah menganggur selama 5 bulan. Rasa macam lama tapi tak pun sebenarnya. Time flies tanpa kita sedar. Tiba-tiba je dah 5 bulan. I had heard a lot of rumours in regards to HO-ship. I have expected for the worst to happen in which bulan 10 baru masuk kerja. Yet, I am still hoping that it will started earlier, kalau boleh before raya, because I wanted to bring happiness to kids by giving them duit raya. I have read many stories of HO journey. Takde satu pun yang tak stress. Yelah mana ada kerja kat dunia ni yang tak stress. It is good to have positive stress in life, barulah kedepan. Eustress is kind of pembakar semangat. But not to forget of course ada juga negative stress. This one lah yang sampai satu tahap dah tak boleh tahan buat orang MIA or resign. 

Conclusion from the stories Ive read, expect the worst. At the same time, pray for the best. Kita orang Islam doa tu senjata yang paling powerful. Takkan ada satu doa pun yang Allah tak makbulkan. It is just a matter of time, cepat atau lambat je. So, inshallah no matter how hard my HO ship journey gonna be, I will pass it within 2 years ameen. Harapan bila dah kerja nanti, stress macam mana pun kalau boleh tak nak lepaskan dekat orang lain. Every time something hits me, I need someone to talk to to feel relieve. Back then in medschool, I talked to my room mates, Anis & Azyati. Later semua orang akan stress dengan kerja masing- masing, soooo tinggallah Shahrin ittew to hear me out. I rarely talk to my family members kalau stress ke sedih ke. Maybe later I will. 

2. Part time job 

I gave up. Reason? Takde orang nak ambil kerja. Even pakai SPM. Sobs. So bye. 

3. Cooking skills

Learned many recipes from nenek. The best part of cooking is after youve finish everything, it is time to serve your family, you see them eat and they compliment you. That is the best feeling ever. Yang tak sedap tu kena tegurlah so next time boleh improve. I only learn cooking at the age of 25, banyak lagiiiii yang taktau. Lagipun dekat rumah macam cerewet sikit, banyak makanan yang tak makan. Soooo I need to learn from internet too. 

For now, I am satisfied with my knife skills. Dulu lembap nak mampus kalau kupas bawang tu, sekarang dah lajulah juga. Potong pun dah cantik hiks. Takpe cooking is a life long learning, sampai tua pun boleh improve lagi. It is my dream to cook for my family even nanti busy kerja. Kalau tak dapat every day, every other day pun boleh. Tak dapat nak masak semua meal time, satu pun jadilah. Yang penting usaha curi masa untuk masak. Despite that, on the other hand, I hope my husband would not put so much expectation on me, having a doctor wife he should be understanding and considerate :> 

4. Preparation before HO-ship 

Baru start merajinkan diri study, revise mana yang patut supaya nanti takdelah semua taktau tak ingat bila start kerja nanti. Aiyoooo. 

5. About love 

Alhamdulliah the 8th year with Shahrin. First family- family meeting done. Inshallah ada rezeki, tak tunggu lama-lama terus jalan hihi, doa- doakanlah ea. 

6. Hmmmmmm that is all. Tiba mood rajin nanti baru sambung final part pasal umrah tu. Ya ampun sebulan dah. Tapi serious, sekali pergi sana, mesti nak pegi lagi. Rasa rindu sangat. Inshallah panjang umur, murah rezeki, sihat nak pergi lagi, hujung tahun juga sebab sejukkkkkk hihi. 

Okayyyyy.
I think it is not too late to wish you guys, happy new year you olls. 

:) 

No comments: