Wednesday, May 18, 2016

Day 3 in Medical Posting

Taip selaju mungkin sebab dah masuk maghrib!

Aku rasa aku bodoh gila lepas kelas Prof H. Aku rasa aku patut kambus diri aku dalam tanah bagi ulat makan - Anis

Bukan kau sorang je nis. Aku apatah lagi. Ya tohan dah hari ketiga taktau lagi nak clerk macam mana taktau nak exclude ddx dengan banyaknya benda nak kena baca. Talley o'Connor yang sepatutnya habiskan masa cuti seminggu lepas aku tak habis-habis lagi 10% pun tak sampai.

Tell me how to survive medical posting?

"Kau baca je semua"
"Kau study je bebetul"

Masalahnya aku cepat gila distracted. Distracted sebab BMS tak kuat. Jadi bila nampak sikit benda yang taktau terus rasa nak baca benda lain yelah nak cari juga apa yang aku taktau tu end up habis masa dekat benda tu je. Satu jam tak sampai 5 page pun sebab benda yang aku taktau tu :(

Okay ni proses pembelajaran. Manade buang masa. Kan belajar apa yang kau taktau tu. Takyahlah nak anggap benda tu buang masa. Itulah masa BMS main-main. Masuk clinical tercungap-cungap lagi.

Study je. Pastu doa banyak-banyak. Kalau merungut je kerja memanglah tak jalan apa. Ada lagi 9 minggu untuk fahamkan dan ingat semua ni. Ingat sampai mati. Niat tu bukan untuk pass posting ni je tapi untuk masa-masa akan datang.

Nak compare diri dengan orang lain comparelah tapi jangan down pastu jadikan sebagai batu loncatan biar lagi gigih dan usaha lebih keras untuk setanding orang lain. Kalau orang lain boleh kenapa aku takboleh?

Boleh!



Dah jom hayya ala solah.
Hayya ala falah.