Wednesday, December 2, 2015

Second day in o&g posting

Taktahu mana nak mula.
Harini dah masuk hari kedua posting o&g. Perasaan dia lainlah serius tak sama macam mana posting paeds dulu. Kalau dulu masuk ward jumpa kanak-kanak. Sekarang jumpa ibu mengandung. 

First week ni group aku dekat labour room. First day ya tohan memang blur gila taktau nak buat apa. Even pagi tadi pun datang labour room taktau nak buat apa. Bukan takde orang yang nak bersalin. Ada je tapi taktau cane nak approach nak tengok the process of labour tu. Rupanya situasi dalam labour room ni takdelah macam dalam drama melayu tu pun. Lain benor. 

Dah datang awal sebelum pukul 8 tadi dah terpacak takbuat pape baik duduk dekat bilik je tido. Dengan tak baca apa lagi pasal labour aku pun masuklah bilik bersalin tu in the middle of repairing the episiotomy. Episiotomy ni ialah procedure di mana kita gunting sikit vagina tu untuk mudahkan process delivery. Aku masuk-masuk sister tengah jahit episiotomy tu. First time tengok depan mata. Dulu sebelum masuk o&g ingatkan aku akan pengsan kepe dalam labour room, ingatkan darah memancut keluar takpun semua tu drama je lebih aku ni blerghhh. 

Lepas tengok sister repair episiotomy tu tengok normal delivery pula. Ha labour room yang aku pergi ni untuk high risk mothers macam yang ada diabetes, infections, darah tinggi, lahir tak cukup bulan, twins and above dan apa lagi tah aku tak baca lagi ;( 

Best o&g ni sebab dapat tengok depan mata apa yang dah belajar. Tapi masalah aku belum baca langsung pasal labour jadi dia tak rasa best sangatlah sikit-sikit tanya dokter ni buatpe, dokter kenapa buat camtu bla bla bla. 1 jam 4 pages je aku dapat. Haihh pasni kena 1 jam tu satu chapter. Fighting! 

Yang normal delivery aku tengok tu dia preterm labour (tak cukup bulan). Tengok dari mula labour sampailah dokter cuci uri dia. Pastu second delivery, twins delivery. Excited gila kot tengok twins delivery. Kawan-kawan yang dah posting o&g sebelum ni ada je yang tak dapat tengok langsung twins delivery yelah bukannya senang kan. Excited gila . Dedua anak perempuan. Masa scan tengok ada satu placenta bila cek placenta tu ada 2 sebenarnya so bukan kembae seiras tapi boleh jadi seiras ha. 

Jadi 3 hari lagi yang tinggal dekat labour room ni haruslah dimanfaatkan dengan baik. Dah cepat baca pasal labour! 

Nanti-nanti :)