Friday, July 24, 2015

Day 1: 1st Professional Exam

Akhirnya hari yang ditakuti dah tiba. Takyah tanyalah cuak dia macam mana. Macam aku cakap sebelum ni, ni pro tau bukan eob bukan exam biasa. Ni antara hidup nak mati boleh masuk clinical years ke tak September ni. Mana tak cuak doh. Tapi dalam cuak-cuak tu pun boleh lagi tidur dengan lenanya. Yelah nak jawab exam dengan jayanya kenalah tidur lena dulu malam tu haa tak gitu.

Aku baru je lepas habis jawab paper essay dengan short notes. Tinggal lagi 3 paper yeay! Okay kita mula dengan essay dulu. Nanti-nanti bila dah jadi dokter nanti (kalau Tuhan izin), bolehlah baca balik post harini dan flashback apa jadi masa first day 1st professional exam.


Essay macam biasa ada 3 soalan.
Soalan first, gross anatomy of stomach. Yang ni memang bestlah nak dibandingkan dengan dua soalan yang lain. Sebabnya satu, aku suka anat. Yang keduanya stomach ni antara organ yang senanglah compared to other organs macam female dengan male reproductive organs tu. Memang boleh meleleh aku kalau keluar tadi. 

Soalan second, integration of metabolism during starvation.
Haaaa nilah soalan yang beberapa hari sebelum exam aku tanya Anis, wei cane ah nak cite kalau dia tanya soalan ni. Pastu dua malam lepas sebelum exam pun aku cakap lagi pasal soalan ni. Sebelum ni tahun-tahun lepas dia pernah keluar dekat PBQ. Amani pun dah cakap dah cite ah sikit wei nak tulis apa nanti kalau keluar. Pastu aku dengan anis boleh buat dek je okay tak keluar kot benda ni pastu focus kat benda lain. Sekali ha kau tup keluar. Nasib boleh goreng sikit. Daripada kosong kira okaylah boleh tulis sikit tak sampai satu page pun tapinya sobs.

Soalan last, discuss regeneration and repair in healing process.
Haaaaa yang ni pun Tuhan dah bagi petunjuk sebelum-sebelum ni tapi tulah hmm malas nak cakap. First sekali masa revision class, healing ni antara tajuk yang Dr Aung Gyi tekankan. Yang keduanya, sebelum nak raya haritu tangan aku luka, pastu aku cakaplah dekat diri sendiri mungkin ni tanda Tuhan nak bagitahu healing keluar? Tapi macam biasa aku buat dek. Pastu yang ketiganya dua hari sebelum exam. Aku lepak bilik Anis macam kebiasaan study week, aku tengah baca patho masatu aku tanya Anis wei kau rasa healing ni boleh masuk tak? Hmm baca jelahkan. Nasib baik tu baca. Kalau tak memang kelautlah healing process tadi.


Overall essay ni okaylah. Kira takdelah hantar kertas kosong. Aku target separuh daripada markah penuh je. Sebab sekarang ni nak pass kena make sure at least dapat 200/400. Inshaallah lah boleh. Boleh boleh boleh.

Dah habis essay, petang ada short notes pulak. Ada 5 soalan. Short notes ni memang bestlah. Aku memang takkan lupa kot soalan first dia. Nak menangis wei rasa.


1) Clinical phase in HIV infection and associated virologic and immunologic changes.
HIV ni benda common kot. Benda takleh nak fikir logik kalau tak ingat pun. Pastu merapu je dalam answer booklet. Sedihlah mengenangkan medical student tapi takleh nak jawab soalan macam ni. Tsk.

2)Renal handling of glucose
Yang ni masa dekat bilik Anis tadi (dekat bilik Anis lagi hahaha) aku tengah selak-selak past years questions pastu terpandanglah soalan ni. Memang sebijik tak ingatlah dia pernah keluar short notes ke pbq sebelum ni. Pastu aku sekali lagi cakap kat Anis wei kau rasa ni boleh keluar tak? Ah baca jelahkan. Sekali kau keluarrrrrrrrrrrrrr. Ce kalau tak baca tadi tu. Dahlah tak sentuh langsung renal physiology. Blergghh

3) Pathogenesis of anemia in Beta Thalessemia
Ha yang ni best. Tapi harap Prof Naznin hati dia tenanglah masa mark kertas jawapan tu. Mudah-mudahan.

4) Innate Immunity
Aku masa ni dah terkeliru dah dengan cell mediated immunity, humoral dengan acquired. Pastu main tulis je pasal component dia ada cytokines, complement system dengan antibodies. Aku dahlah tak baca habis immune. Innate immunity ni pun takleh bayang location dia katne. Keluar exam hall terus tanya Tengku natang apa innate immunity ni. Tau tak benda ni benda senang je tapi boleh confuselah apa bagai blergh. Betullah tu innate ni bebenda yang jadi first line defense mechanism. Macam skin, tears, hairs pastu adalah complement, antibodies ni semua. Bolehlah kot dapat 5 markag daripada 10 tu. Heharap Prof Nasa tenang je masa tanda.

5) Okay ni last ACE Inhibitors. Yang ni aku main taram jugak. Agak-agak boleh lowers blood pressure to okaylah. Pastu adverse effect letak je nausea, vomitting, headache. Tsk. 

Harap sangat short notes ni boleh dapat lebih daripada separuh. Inshaallah boleh. Pasni kalau ada tergerak nak baca mana-mana tajuk lagi taknak abaikan dah. Nak baca bebetul. Kadang macam tulah Tuhan tolong kita melalui gerak hati. Cuma kita perasan tak perasan je. 





All iz well.
Nanti-nanti :)