Monday, July 27, 2015

Day 2: 1st Professional Exam

Baru je habis jawab paper 3, Problem Based Questions (PBQ) tadi. Overall okaylah sebab kebanyakan soalan yang ditanya tu pernah keluar soalan past years.

Trigger first tadi dia bagi orang tu datang hospital dengan chief complaint worsening cough for two months duration. Macam biasalah dia tanya apa possible diagnosis dia dengan soalan apa yang kita nak tanya patient tu untuk history taking. Pastu boleh pulak tanya mechanism of cough. Memang aku lenjan jelah jawab dia fikir logik. Heharao bolehlah dapat dalam 3/5 markah.

Second trigger dia bagitahu patient tu batuk berdarah. Pastu dia ada diabetes. Dah 6 bulan. On oral hypoglycemic. Pastu dia ada fever, low grade fever. Takde chest, wheezing, chills dengan rigor. Lagi dia ada night sweats, loss appetite dengan makin kurus. Pastu ayah dengan mak dia salah sorang tu ada darah tinggi lagi sorang ada myocardial infarction. Bini dia dah mati masa bersalin sebab hilang banyak sangat darah. Lagi dia chronic smokers sehari dalam 10-15 batang.

Soalan untuk trigger 2 ni macam biasa dia tanya medical terms batuk berdarah tu. Aku boleh taktahu cane nak eja haemoptysis. Ada tambahan huruf h. Blergh angat awak ni dah banyak kali nampak boleh taktahu eja. Pastu dia tanya apa complication bersalin tu sampai bini dia boleh mati. Aku rasa hypovolumic shock. Tak salah lagi sebab banyak sangat blood loss. Kenalah explain pathogenesis dia. Ni aku main taram je. Apa yang aku faham sebab aku tak hafal ayat sebiji- sebiji. Lagi dia tanya apa eh? Ha kan laki ni on oral hypoglycemic. Apa lagi dia pun suruhlah listkan nama drugs dengan mechanism of action dia. Sebab laki ni demam so dia ada amik antibiotics erythromycin dengan apa tah lagi satu under class cephalosporin. Kena juga explain mechanism of action dia cane. Pastu macam biasa sebelum nak masuk trigger 3 kena listkanlah positive sign yang kita nampak dekat patient tu. Dia ada gak tanya vascular pathology promoted by smoking. Atheroscelorosis.

Masuk trigger 3, taulah laki ni hypertensive, pastu underweight, ada crackles, high temperature lagi apa tah tak ingat. Aku ingat soalan first dia tanya apa tu crackles. Aku boleh tersalah crackles dengan rhonchi. Geram gilerrrrrrrrrrrrrrrrr. 2 markah je pun tapi amatlah bermakna sebab soalan pastu tanya pasal surface marking of pleura. Amik kau! Semalam dah tercross ah pastu dalam hati kata nak baca nanti. Lepastuuuuuuuuu terlupa nak baca. 6 markah kau. Banyak boleh tak. Sobs.

Lagi dia tanya pahal laki ni hypertensive. Aku boleh main taram complication of diabetes. Taktahulahhhhhhh kenapa. Sedih ah. Soalan ni satu markah. Bawah soalan ni ha best gila, regulation of blood pressure 10 markah. Aku tulis jeee apa yang aku ingat apa yang aku faham. Heharap dapatlah dalam 5/6 macam tu.

Aku tak ingat dah dia tanya apa pastu. Lab investigation kot. Aku request full blood count, bacterial culture dengan chest xray. Tengok trigger 4 asal boleh lupa seyh HbA1c nampak pandai smart sikit. Ni mintak FBC. Sobs. Pastu aku tulis acid fast bacilli culture, asallah tak tulis sputum culture. Doh. Tapi boleh ke kot sebab dedua nak tengok ada mycobacterium tuberculosis ke tak.

Tapi serius ah patient ni bukan je ada diabetes. Ada hypertension. Pastu ada higher risk of getting cardiovascular heart disease. Dia punya cholesterol, triglyceride dengan LDL tinggi gila kot. HDL rendah. Sebab dia ada diabetes so low immunity sebab tu dia dapat pulmonary TB. Aku sedih taktahu kenapa platelet count dia tinggi. Hilang 1 markah. Aku cakap sebab diabetes punya complication. Terlupa gila laki tu batuk berdarah. Aigoooo. Mestilah platelet count tinggi.

Dah lupakan. Dah buat yang terbaik dah. Inshaallah pass paper ni.
Tinggal lagi 2 paper. Ospe esok, dengan mcq lusa.




All iz well.
Nanti-nanti:)